Om oss
Företaget, som drivs av Louise och Mats Lidung Olausson, har en produktionsdel och en tjänstedel.
Louise, som är utbildad dramapedagog och leg. arbetsterapeut (med påbyggnad i TTM, The Tree Theme Method) bland annat har genom skapandet av samtalskorten, kombinerat erfarenheter inom kreativt arbete med terapeutiskt arbete och skapat en produkt för kommunikation och samspel. Med rötterna i dramapedagogiken vill hon förmedla tron på människans fantasi och kreativitet som en verklig och viktig kraft i tillvaron. Louise är också utbildad Mindfulnessinstruktör och väver in element från den formen av meditation för att fördjupa vår förståelse både för vårt lyssnande inåt och vår uppmärksamhet utåt. Intresset för kommunikation har vuxit fram både ur arbete med skolklasser som dramapedagog men också ur en strävan efter respektfull komunikation inom arbetsterapin. En önskan att på ett enkelt sätt kunna erbjuda patienter olika vägar till uttryck har till sist fått blomma ut i skapandet av bildkorten och metodbeskrivningen. Teorierna/ tankarna bakom korten läser du mer om här nedanför. Men det finns mer...
Mats är det andra benet i företaget. Han är utbildad civilingenjör inom datateknik, med kompetens inom datorer, IT och teknik i allmänhet. Som extern konsult arbetar han med ledningssystem, där han agerar som systemutvecklare, dvs planerar arbetet, tolkar kundens krav, konstruerar en systemlösning, utvecklar/modifierar programvarukomponenter, integrerar andra leverantörers programvara och slutligen verifierar systemets funktion och prestanda, i teamsamverkan.
Mats är också en duktig fotograf och har med sitt tekniska kunnande bidragit med många fina bilder i våra samtalskort. I företaget Lakrits Foto Art AB är han vårt tekniska snille och ansvarig för bokföringen.
Egna ord med bild som stöd
Inspiration till samtalskorten och de beskrivna metodförslagen från Lakrits Foto Art hämtas dels från Louise egna reflektioner i rollen som dramapedagog, arbetsterapeut, mindfulnessinstruktör och som privatperson utan att för den skull göra anspråk på att företräda någotdera mer än det andra, undantaget det sistnämnda så klart.
Metod och användning av korten utvecklas allteftersom de används och beroende på syfte och målsättning. Nämnas kan att Louise i rollen som arbetsterapeut inspirerats av en modell man använder inom professionen som heter Kawa. Kawa är japanska och betyder flod. I samarbetet med klienten använder man denna modell för att förstå och kartlägga klientens tillvaro såväl som att arbeta fram åtgärder i syfte att öka klientens hälsa.
I modellen använder man en flod som symbol för människans livskraft/aktivitet. Vattnet - mizu på japanska symboliserar livsflöde och energi. Klientens egen framställning av sin flod med omkringliggande element ger utrymme för dennes egna begrepp och möjliggör det engagemang och den delaktighet man behöver för att förstå och klargöra klientens hela kontext. Efter noggrann undersökning av flodens resa genom tid och rum från födseln och framåt formar man sedan arbetsterapeutiska interventioner utifrån klientens prioriteringar.
Louise erfarenhet är att när man erbjuder klienten möjlighet att använda symboler (bilder), de som Lakrits Foto Art skapat eller andra, så underlättar man samtalet. Genom bilder hittar klienten sina egna ord.
I den Kanadensiska modellen Canadian Model of Occupational Performance and Engagement lyfter man också värdet av att sätta klientens "Spirituality" (drivkraft, kärna, själ) i centrum. Och att låta detta vägleda det arbetsterapeutiska arbetet. Det klientcentrerade arbetet hjälper oss sedan att finna och kunna öka klientens motivation. Denna kärna närmar man sig sannolikt bättre då klientens egna ord eller symboler får ta plats.
Fler inspirationskällor är bland annat Birgitta Gunnarssons arbetsterapeutiska instrument TTM (The Tre Theme Method).
Det finns en tid och en plats för allt. Gillar man att arbeta med numrerade gradskalor ska man självklart göra det. De har sitt värde och sin berättigade plats i klientarbete och är ofta lätta att handskas med och att analysera. Men det bör finnas alternativ, för vi är ju alla olika. Louise vill med samtalskorten och metodexemplen i boken som medföljer korten skapa alternativ och möjliggöra kreativa klientcentrerade samtal.